divendres, 27 d’abril del 2012

Les Escoles Tàndem avancen

Ja tenim dos nous Tàndems en marxa: l'IES Apel·les Mestres amb el Parc Científic de Barcelona, i l Escola Labouré amb la Fundació Tot Raval i l Escola de Músics i JPC.  És a dir, un Tàndem de música, com els que tenim fins ara, i un de ciències.

La signatura es va fer el 17 d'abril del 2012 en un acte presidit per la Consellera Rigau i envoltat de molts amics que ens estan ajudant en aquest i altres projectes.  Adjunto el vídeo, fet per la Isabel Andrés (genial), on s'explica el projecte, els Tàndems en marxa, els nous Tàndems...



I tenim dues novetats importants.  Una, que tenim una web del projecte, on surten els projectes educatius, les activitats que es van fent, els materials que es generin...  Vol ser una eina tant pels projectes en marxa com per la comunitat educativa.  El link és: http://www.escolestandem.com

I dos, un Consell Assessor que ens ha d'ajudar a enriquir i millorar el projecte, format per Roser Salavert, Gregorio Luri, Salvador Cardús i Teresa Sordé.  Els estic molt agraït que ens hagin volgut acompanyar en aquest projecte.

Pots trobar més informació sobre els nous Tàndems i altres novetats clickant aquí.

I endavant, amb els quatre Tàndems en marxa i amb els que volem començar en el futur.

dimarts, 24 d’abril del 2012

Nova edició de les Converses a La Pedrera amb Paolo Flores d'Arcais, Niall Ferguson, Yasmina Reza i Alberto Manguel

El mes de maig iniciem una nova edició de les Converses a La Pedrera.  Les Converses, que es faran ara a l’Auditori de La Pedrera a partir de les 19.30, són les següents:

  • 7 de maig, conversa entre el filòsof i periodista Paolo Flores d’Arcais i Josep Ramoneda 
  • 22 de maig, conversa entre l’historiador Niall Ferguson i Carles Capdevila 
  • 11 de juny, conversa entre l’escriptora Yasmina Reza i Joan Ollé 
  • 2 de juliol, conversa entre l’escriptor Alberto Manguel i Sergio Vila Sanjuan 
Reconec que a mi m'interessa especialment la de Niall Ferguson, a qui fa molt temps que segueixo (i amb qui tinc un gran amic comú, el Professor Richard Sylla).  Però també crec que les altres seran apassionants: en l'anterior edició de les Converses m'ho vaig passar genial amb aquells que coneixia més, com Grossman i Bauman, però també descobrint els que em quedaven més llunyans.

En aquesta ocasió, per tal de facilitar l’accés ja no hi ha reserva prèvia sinó que es poden adquirir les entrades de forma anticipada via online o a les taquilles de La Pedrera (a un preu simbòlic de 3€).

Espero que puguis venir a alguna Conversa (o a totes!).

Pots trobar més informació sobre aquesta nova edició aquí.

dissabte, 21 d’abril del 2012

Antics alumnes i governança universitària

Curiós això d’estar tants anys a l’oposició per arribar al govern i no saber què fer. Tenim molts exemples, aquí i allà, ara i abans. Un de fa pocs dies: s’ha creat una comissió per analitzar el futur de les universitats espanyoles. Dues opcions: una, no tenien pla; i dos, addicional o complementària a l'anterior, no volen fer res (si mai vols bloquejar qualsevol acció proposa fer una comissió).

Una reforma pendent és la governança universitària (com explicava aquí), en especial com s’elegeix el rector, la capacitat que té per actuar, i el paper, rol i composició del consell social. I sobre la composició, una reflexió molt interessant de Shailendra Raj Mehta: la importancia del control del Board per part dels antics alumnes el que explicaría, segons ell, per què Harvard és la millor Universitat del món.

Explica el cas de Harvard i raona per què els Boards controlats per antincs alumnes funcionen molt millor.
Mehta also focused on reasons why alumni-controlled Boards seem to work much better. Alumni, he said, were the people who cared most about advancing the interests of their school, as they are keen to increase “the value of their sheepskin”. Transferring control of the Board to the alumni, he said, is transferring power to those who care the most about the quality and the reputation of the school. The alumni do not have to act as a unified body, as is rarely the case. The diverse views of the alumni provide for better governance in a system where governance and management of the university is separated. In order to facilitate the management, the trustees need to agree on a specific direction for the school and find a president who can deliver it on that strategy. 
Aquí tens una presentació i una reflexió sobre el tema. No sé si això explica l’èxit de Harvard, però sí que crec en la importància fonamental d’aprofitar la xarxa d’antics alumnes per enriquir la pròpia universitat, incloent la seva governança.

diumenge, 15 d’abril del 2012

Evaluacions dels professors: la "bellesa" importa

És complicat avaluar als professors.  A la UPF es fan enquestes als estudiants abans dels exàmens i els professors no les podem veure fins que s'han tancat les actes.  Què cal preguntar?  Quin cas s'han de fer a aquestes enquestes?  I el més important: són objectives?  Tenen biaxos els estudiants?

Doncs sembla que algun biaix sí que existeix: treuen millors avaluacions els professors més guapos.

Ho explica un article del WSJ ("Shocking: Attractive Professors Get Better Student Evaluations"), segons un estudi de Michela Ponzo i Vincenzo Scoppa:
Using data from an Italian University we relate student evaluations of teaching quality to physical attractiveness of instructors, controlling for a number of teachers’ and courses’ characteristics. We first show that the beauty of teachers strongly affects teaching evaluations. To investigate whether the impact is due to productivity or discrimination, that is, if the better evaluations obtained by good-looking instructors are determined by their possess of greater abilities or by Becker-type customer discrimination, we propose a simple theoretical framework and build a measure of teachers’ abilities that is used as control in the empirical model explaining teaching evaluations. We show that beauty affects teaching evaluations even controlling for ability, suggesting that customer discrimination is the key factor explaining the role of beauty.
Aviat sabré les avaluacions que m'han fet els meus estudiants d'Economia de l'Empresa II: aquest estudi suposa una nova complicació per avaluar els resultats...

Ah, i m'agradaria veure algun estudi similar sobre les avaluacions que fan els professors als seus alumnes.