dissabte, 5 de març del 2011

Governança universitària

Les universitats tenen un problema (repte és la paraula políticament correcte) de governança. Fa uns mesos es va publicar un article molt interessant signat per Imma Tubella, Lluís Torner i Joaquim Boixareu ("Universidad y gobernanza: ´We must´") on deien que "sin una gobernanza clara y robusta y un sistema de financiación flexible capaz de orientar cada institución hacia sus objetivos, y en ambos casos con evaluaciones serias a posteriori, no es posible la competitividad que necesitamos".

També deien que no calia innovar gaire sinó copiar models d'èxit d'altres països, com Portugal, Finlàndia o Suïssa.

I sobre aquest tema, un interessant article de Jesús Fernández-Villaverde ("Gane Quien Gane Será un Mal Resultado: Gobernanza de la Universidad y Elecciones Rectorales") qui, a propòsit de les eleccions a rector de la Universidad Carlos III, explica les mancances d'aquest procés i fa una proposta basant-se en la universitat pública Penn State.

El presidente de Penn State (el equivalente al rector) es seleccionado por un consejo de administración con miembros del Estado, y representantes de la industria y de los antiguos alumnos (cuyas donaciones son importante fuente de financiación y quienes, en un sistema que discrima entre distintas universidades en términos de calidad, tienen un fuerte incentivo a mantener el valor de sus títulos incrementando el ranking de la universidad). El presidente es seleccionado por su curriculum, su experiencia y su capacidad de gestión y no por motivos políticos o por el deseo de una masa fluctuante de votantes.

És un canvi de model: enlloc d'un rector escollit pel professors, el PAS i els estudiants, un rector escollit pel Consell Social de la universitat. Jo crec que la solució ha d'anar per aquí.

Ah, i com la majoria de coses importants, aquesta reforma s'ha de fer a Madrid

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada