(...) que l’Estat prengui mesures per reduir les barreres econòmiques dels grups socials menys afavorits a l’hora d’accedir a l’educació superior; que les universitats i altres actors econòmics i socials elaborin una estratègia a llarg termini per al desenvolupament del capital humà; s’assenyala la importància de tenir una bona informació i dades que facilitin la presa de decisions en aquest àmbit, així com de tenir en compte les necessitats de les empreses del territori.
Respecte a la transferència de coneixement, l’estudi afirma que les universitats catalanes han fet un progrés rellevant pel que fa a la generació de coneixement, però que cal millorar-ne la difusió. S’assenyala que el model d’innovació està centrat en la ciència i tecnologia, i que limita la mobilització de les universitats pel que fa a les innovacions socials i culturals. Igualment s’afirma que cal equilibrar la tendència a la comercialització amb d’altres col·laboracions universitat-indústria que siguin més a llarg termini. Finalment, es recomana que es reforcin els incentius perquè les universitats es comprometin amb una recerca que tingui especial interès per a la regió en què estan ubicades. En aquest capítol de la innovació, l’informe aposta per reformes en aspectes com ara els currículums dels investigadors o el sistema de govern de les universitats. S’apunta també que les universitats haurien de desenvolupar un model regional de transferència de coneixement basat en la relació existent ja amb les indústries.
Pel que fa a les indústries culturals i creatives i al desenvolupament sostenible a Catalunya, l’informe anima als governs català i espanyol a impulsar el treball en aquests àmbits. També recomana a les universitats desenvolupar un fòrum per al desenvolupament social, cultural i mediambiental. Respecte a les possibilitats de reforçar el paper de les universitats en el desenvolupament del territori, es recomana entre d’altres mesures fer un projecte pilot de modernització del sistema de governança de les universitats i que s’estableixi una plataforma de coordinació per a l’educació superior a Catalunya. Igualment es demana a les universitats que prioritzin el desenvolupament regional i local i que col·laborin entre elles per racionalitzar l’oferta de programes de grau i continuar desenvolupant programes conjunts de màsters i doctorats.
L'informe és molt interessant. M'agrada especialment la proposta de fer un pilot d'un nou model de governança en alguna universitat (jo canviaria el model directament però, si no és possible, almenys fer un pilot). I una proposta que em genera dubtes és la d'apostar des de les universitats per l'ecoinnovació i les indústries renovables.
I en l'informe la constatació d'alguns "clàssics", com l'èxit del programa ICREA (aka Mas-Colell), que a Catalunya hi ha massa parcs científics i centres de recerca, i un que em preocupa de fa temps: que molts llicenciats tenen feines per sota de la seva preparació, ja que som incapaços de crear prou oportunitats i ocupació de qualitat.
Lectura recomanada: "Higher Education in Regional and City Development. The Autonomous Region of Catalonia".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada