dimarts, 23 d’agost del 2011

Uniformes a les escoles

Fa uns mesos la Consellera Rigau va obrir el debat sobre els uniformes a les escoles ("Rigau demana a les escoles que reflexionin sobre la possibilitat d'introduir uniformes"). A mi la idea m'agrada: iguala als nens (fora marques!) i baixa la despesa en roba dels pares.

La pregunta clau però és si l'uniforme millora els resultats acadèmics i la resposta sembla que és que no, segons un estudi de Elisabetta Gentile i Scott A. Imberman ("Dressed for Success? The Effect of School Uniforms on Student Achievement and Behavior").

Segons aquest estudi, i tal com explica l'article "Success or Just Showing Up?: Uniforms Inspire Attendance, Not Achievement", l'uniforme disminueix l'absentisme a les escoles, especialment en les noies, i disminueix la rotació dels professors, però no millora els resultats escolars.

School uniforms were more effective in improving attendance in mixed-race or primarily white or Asian high schools and middle schools. The effects tended to be most prominent among low-achieving students and students who were economically disadvantaged.


At the elementary school level, uniforms had little impact on attendance or disciplinary records, the researchers found. But the requirement did improve teacher retention at the elementary level. Teacher attrition fell by five percentage points after uniforms were required, a significant decline when the mean attrition rate was 25% annually.


But otherwise, uniforms had minimal effects on other student behavior. The economists note, “We find little evidence that uniforms have lasting impacts on achievement, grade retention, or the likelihood of students switching schools or leaving the district for all genders and grade levels. In terms of discipline we also find little evidence of uniform effects.”

Amb tot m'agrada la idea de l'uniforme. A veure si hi penso i ho proposo en la propera reunió a l'escola de l'Àlex i la Vinyet...

dilluns, 22 d’agost del 2011

Incentius pels directors d'escola

(Via Freakonomics: "Will Rahm Emanuel’s Merit-pay System Work Where Others Haven’t?").

S'han fet experiments a escoles per veure si incentius monetaris a professors milloren els resultats acadèmics dels alumnes, amb resultats no gaire positius (incloent frau) tant en el cas d'incentius a grups de professors com a professors de forma individual (entre altres raons perquè els diners no són suficients si alhora no es milloren les capacitats o els recursos).

Però ara es torna a intentar: aquesta vegada és Rahm Emanuel, el que va ser cap de gabinet d'Obama (un fitxatge que a mi em va generar dubtes) i ara és alcalde de Chicago.  Té 5$ milions per donar bonus entre 5.000$ i 10.000$ als directors en funció de si aconsegueixen els resultats objectius.

Sóc escècptic pels resultats decebedors d'experiències en aquest sentit fins ara, però m'agrada que hi hagi nous experiments en el camp de l'educació, sobretot dirigits a incentivar als directors de les escoles.

P.D. També s'estan fent experiments interessants per motivar a alumnes i famílies, com el que vaig comentar fa uns mesos ("Incentius i experiments en educació").